25 oktober, sinar harian
mengeluarkan satu berita mengenai penemuan bagaikan sebuah tempayan purba yg
besar di Jeneri, namun setelah diteliti oleh pihak persatuan sejarah cawangan
Kedah ia didapati adalah sebuah Relau Besi, Baca setrusnya disini.
Penemuan Relau yg berusia hampir
1000 tahun ini sebenarnya mampu untuk membuktikan sejarah kedah tua dahulu dan
membuktikan kebenaran catatan dari Abu Dulaf dan Idrisi mengenai sebuah negara
bernama Zabag.
Zabag dikatakan di Philippines
Berikut sedikit nukilan daripada susur galur:
“Dari pertengahan kurun ke 9,
kita mendapati terdapat rekod-rekod dari Arab yang memperihalkan sebuah
kerajaan yang dinaungi oleh seorang Maharaja dan didalam rekod-rekod ini,
nama-nama seperti Zabag dan Sribuza disebut berulang-ulang kali. Para sarjana
berpendapat bahawa Zabag merupakan satu terma yang digunakan untuk merujuk
kepada kepulauan nusantara secara umum manakala Sribuza pula merupakan nama
kepada ibukota atau pusat pemerintahan empayar Zabag atau dengan erti kata
lainnya, merujuk kepada Srivijaya yang berpusat di Sumatera.
Antara penulis yang terawal yang
menyebut tentang Zabag dan Sribuza didalam rekod penulisan mereka adalah Ibnu
Khordadbeh. Siapakah Ibnu Khordadbeh? Ibnu Khordadbeh atau nama sebenarnya Abul
Qasim Ubaid Allah Ibn Khordadbeh merupakan seorang ahli birokrat dan ahli geografi
keturunan Parsi yang hidup pada zaman pemerintahan kerajaan Abbasiyah dibawah
khalifah Almu'tamid pada kurun ke 9.
Pada awal kurun ke 9, Ibnu
Khordadbeh telah menulis sebuah buku yang berjudul Kitab Al Masalik Wal Mamalik
(The Book of Roads and Kingdoms). Buku ini mengandungi rekod-rekod mengenai
kepelbagaian bangsa dan kawasan-kawasan yang dinaungi oleh Kerajaan Abbasiyah.
Buku tersebut juga memaparkan peta-peta, deskripsi lengkap mengenai kawasan,
bangsa dan budaya negara-negara kota di Asia Tenggara termasuk Kepulauan
Andaman, Semenanjung Malaysia, Kepulauan Jawa sehinggalah China, Korea serta
Jepun.
Mengenai Srivijaya, Ibn
Khordadbeh ada menjelaskan bahawa penguasa Zabaj diberi nama Al Takht, raja
kepada pulau-pulau di laut timur. Ibn Khordadbeh juga memetik kisah-kisah dari
pelayar-pelayar yang memperihalkan keadaan flora dan fauna Zabag. Beliau
dipetik sebagai berkata:
In the mountains of Zabag, there
are enormous serpents which devour men and buffalos, and some which devour even
elephants. This country produces gigantic camphor trees, there are trees which
can give shade to nearly a hundred persons
Ibn Khordadbeh seterusnya
memperihalkan berkenaan dengan Maharaja Zabag. Kekayaan Maharaja Zabag
dijelaskan dengan kutipan cukai yang mencapai 200 mann sehari. Mann atau
Batmann (bukan adiwira kelawar yang popular itu) merupakan unit timbangan yang
digunakan oleh pedagang arab pada zaman Uthmaniyah dan Asia Tengah dimana satu
Mann bersamaan dengan lebih kurang 7.4 kilogram menjadikan kutipan emas
Maharaja Zabag setiap hari adalah 1,480 kilogram setiap hari.
The gold is plentiful, the horse
bits, the chains and necklaces of monkeys, dogs and other beasts are of gold.
The chiefs used golden bricks for their houses and forts and official decrees
are engraved upon golden paper
Maharaja Zabag juga mempunya tabiat
mencampakkan bata-bata emas nya kedalam air. Selain daripada itu, 1/4 daripada
kutipan cukai nya diperolehi daripada aktiviti sabung ayam, yang kita tahu
merupakan aktiviti yang digemari bukan sahaja oleh masyarakat melayu malah
raja-raja melayu. Kegilaan raja-raja melayu bersabung ayam sememangnya telah
direkodkan didalam pelbagai sumber. Ibn Khordadbeh seterusnya dipetik sebagai
berkata:
The king of Zabag is named the
Maharaja. The Maharaja gathers each day a revenue of 200 mann of gold. He has
this gold made into a single brick and throws it into the water saying; Look
this is my treasury. Part of this revenue, say 50 mann a day, he gets from cock
fights. one of the legs of the victorious cock belongs by right to the king and
the owner buys it back for gold.
Penulis seterusnya bernama
Sulayman Al Tajir (Sulaymen the Merchant), seorang pedagang arab yang telah
merekodkan nama Sribuza sebagaimana yang telah ditulis dan disusun semula oleh
Abu Zayd Hassan didalam bukunya yang bertajuk Akhbar Al Sin wa Al Hind (Reports
of China and India) . Beliau mengatakan bahawa Kalah Bar merupakan sebahagian
daripada empayar Zabag dan empayar ini terletak di Selatan India dan keduanya
dinaungi oleh seorang Maharaja yang sama. Saya percaya Kalah Bar yang
dimaksudkan disini adalah kerajaan Kedah Tua dimana perkataan Bar pada Kalah
Bar telah ditafsirkan untuk merujuk kepada kerajaan dan pesisirnya.
Abu Zayd Hassan juga telah
menerangkan bahawa Maharaja Zabag mempunyai tabiat membuang emasnya didalam
tasik. Seperti yang telah saya tulis didalam perenggan 7 diatas, perkara yang
sama juga telah di ceritakan oleh Ibn Khordadbeh didalam bukunya. Abu Zayd
Hassan seterusnya menceritakan satu kisah yang menceritakan tentang hubungan
diantara Maharaja Zabag dan Penguasa Khmer.
Didalam kisah itu, walaupun telah
berulang kali dinasihati oleh para menterinya, Raja Khmer dengan angkuhnya
telah membuat satu pengisytiharan dihadapan rakyatnya, bahawa beliau ingin
melihat kepala Maharaja Zabag dipersembahkan kepadanya didalam sebuah dulang.
Berita tersebut telah disampaikan kepada Maharaja Zabag yang seterusnya telah
mengutus satu armada perang untuk memerangi Khmer. Penguasa Khmer tersebut
telah ditangkap, dibunuh dan kepalanya dihadapkan kepada Maharaja Zabag didalam
sebuah dulang.
"You have manifested the desire to
see before you my head on a plate. If you also had wished to seize my country
and my kingdom or even only to ravage a part of it, I would have done the same
to you. But since you have only expressed the first of these desires, I am
going to apply to you the treatment you wished to apply to me, and I will then
return to my country without taking anything belonging to the Khmer, either of
great or small value”
Susur Galur mengambarkan cerita
ini mungkin pada dasar nya suatu cerita lagenda yang berkait rapat dengan satu
prasati di Champa yang menceritakan peperangan diantara Jawa dan Champa. Banyak
Tulisan-Tulisan lain yang menyatakan sriwijaya yg diceritakan ini adalh bukan
berpusat disumatra malah boleh dikatakan berpusat di Tanah Melayu sehingga ada
yang mengatakan ia lebih tua lagi dari sriwijaya itu sendiri. Kita selusuri
lagi tulisan susurgalur.
“Abu Rayhan Al Biruni ataupun
lebih dikenali sebagai Al Biruni, dianggap oleh pakar sebagai ahli anthropologi
(ilmu kemanusiaan dan sains sosial) pertama didunia, yang juga merupakan seorang
ilmuwan Islam berketurunan parsi yang terkemuka pula, menggelarkan Zabag
sebagai Suwarna Dib (Suvarnadvipa) didalam bukunya yang diberi judul Qanun Al
Masoudi (kitab tersebut dinamakan sedemikian kerana Al Biruni menujukan buku
tersebut kepada Mas'ud anak lelaki kepada Sultan Mahmud Al Ghaznawi/Mahmud of
Ghazni). Beliau dipetik sebagai berkata:
The eastern islands in this ocean
(Sea of Champa), which are nearer to China than India, are the islands of
Zabaj, called by the Hindus, Suvarnadvipa, i.e. the gold islands, because you
obtain much gold as deposit if you wash only a little of the earth of that
country
Al Idrisi ataupun nama sebenarnya
Abu Abdullah Muhammad al Idrisi merupakan seorang pakar geografi serta ahli
didalam bidang pemetaan khususnya topografi. Hasil kerjanya meninggalkan kesan
kepada pengembara-pengembara terkenal daripada Ibn Battuta, Ibn Khaldun, Piri
Reis sehinggalah kepada Christopher Columbus dan Vasco Da Gama. Beliau didalam
bukunya yang bertajuk, Kitab Ruyar pula dipetik sebagai menyebut:
On its shores (i.e. of the sea of
Sanf or Champa), are the dominions of a King called Mihraj, who possesses a
great number of populous and fertile islands, covered with fields and pastures,
and producing ivory, camphor, nutmeg, mace, clove, aloeswood, cardamom, cubeb”
Menarik dan makin menarik dan
kini Ikuti pula kajian daripada Lokalgenius, ada info penting yang mana
setidak2nya menyokong teori Zabag itu bukan sekadar disumatra
“Sebahagian besar sejarawan
berpendapat bahawa Zabag adalah sama dengan Srivijaya dan bukan nama sebuah
kerajaan yang berbeza, sebaliknya hanyalah variasi panggilan nama kerajaan
Srivijaya dikalangan para pedagang Arab. Namun ini tidak dapat menjelaskan asal
kata Zabag yang sebenar kerana ia terlalu jauh untuk disamakan dengan
Srivijaya. Malahan Srivijaya sudah ada panggilan Arabnya sekitar kurun ke 10
iaitu Sribuza atau Syarbazah namun pada masa yang sama Zabag masih disebut oleh
para pengembara Arab dan timur tengah yang lain sebagai sebuah kerajaan.
Sebenarnya istilah Zabag berasal daripada kata Javaka atau Jawaka. Para
pedagang Arab telah mendengar nama ini daripada para pedagang India yang
menyebut kerajaan ini sebagai Savaka atau Savak yang sedikit berbeza dengan
sebutan bahasa Sanskrit iaitu Javaka. Dijangkakan bahawa Savaka adalah sebutan
dalam bahasa Prakrit. Daripada Savak ini maka terjadilah perubahan sebutan
dengan lidah Arab menjadi Zabag. Javaka adalah nama sebuah empayar kuno Melayu
yang wujud di Nusantara sebelum kewujudan Srivijaya lagi. Namun terus terang
saya katakan bahawa saya masih belum menjumpai sebarang sumber yang solid untuk
meletakkan dimanakah sebenarnya Zabag. Namun saya yakin bahawa kerajaan ini
memang wujud suatu ketika dahulu.
Sebelum ini sudah saya nyatakan
dalam artikel saya berkenaan serangan orang Melayu terhadap Sri Lanka bahawa
Chandrabanu adalah salah seorang raja Javaka yang telah berjaya membina sebuah
dynasti disana. Raja ini adalah dari kerajaan Tambralingga, Sridhammaraja yang
selama ini memang digelar sebagai Javaka. Hal ini kerana kerajaan Tambralingga
dikatakan sebagai pewaris empayar Javaka yang pernah wujud sebelum itu. Raja
Javaka juga disebut dalam catatan pengembara Arab bernama Sulaiman yakni yang
telah memenggal kepala Raja Kemboja yang dikatakan adalah raja dari dinasti
Saylendra, kerana memang ada catatan daripada prasasti di Champa dan Kemboja
yang menunjukkan bahawa pernah ada tentera Chaeva yang menyerang dan
memusnahkan kuil mereka.(lokalGenius)
Adakah raja-raja sailendra berasal dari Javaka? Atau
sebenarnya mereka adalah pemerintah sebenar kerajaan Javaka? Sesetangah
sejarawan percaya bahawa dinasti Sailendra berasal daripada Indochina yang
kemudiannya terpaksa berpindah ke Tanah Jawa apabila Indochina mula dikuasai
orang Khmer yang menubuhkan kerajaan Chenla. Ada pula yang berpendapat mereka
berasal dari India. Namun saya lebih bersetuju dengan pendapat yang pertama,
cuma saya tidak bersetuju mereka terus ke Jawa dari Indochina, sebaliknya
mereka ke Semenanjung dahulu dan kemudian ke Sumatera dan setelah itu barulah
mereka bertapak di Kerajaan Medang di Jawa.”
Keterangan diatas menerangakn
istilah javaka itu, umpama berbalik kepada entry Yawakotti sebelum ini dan
sudah panti ia megambarkan Zabag itu bukan di sumatra. Bercerita mengenai Zabag
ini lokalgenius sendri bersetuju dengan sri-kandi yang Zabag itui terletakdari
kelantan sehingga Segenting Kra. Lokalgeius kemudiannya mengutarakan teori Cik
Sri yang mana kita sama-sama ikuti
"Jika teori Cik Sri yang
mengatakan bahawa dari Indochina mereka bermukim di sekitar Kelantan dan
membuka kerajaan di situ sebelum ke Sumatera, ini bermakna kita dapat camtumkan
puzzle dan teka-teki mengapa terlalu banyaknya persamaan di antara budaya
penduduk Kelantan dengan Jawa. Dari kain batik, bahasa, wayang kulit, Keris,
adat istiadat, baju kebaya, kain kemban, alat-alat muzik dan nama-nama tempat
yang saling tak tumpah seperti di Jawa! Apa maknanya ini tuan-tuan sekalian?
Ini bermakna dinasti Sailendra dengan para menteri atau budayawan dari Medang
kawulan Kelantan telah membawa segala jenis bentuk budaya yang mereka bina
sejak berkurun-kurun turun ke Sumatera dan kemudian ke Tanah Jawa. Namun yang
pasti dalam lagenda Aji saka, memang dinyatakan dengan jelas bahawa beliau
berasal dari luar tanah Jawa."
Saya juga bersetuju dengan
pendapat Lokalgenius yang mengatakan Zabag adalah Srivijaya di tanah besar
manakala Srivijaya di palembang menguasai pulau. Jadi Srivijaya adalah ‘anak’
kepada Zabag dan bukan sebaliknya.hal ini juga berlaku sewaktu Majapahit cuma
diterbalikkan sahaja kisahnya. Namun panjang untuk diceloteh sekali bersama-sama
kali ini hehe.
"Sebab itu pengembara Arab
sering menyebut bahawa Maharaja Zabag adalah raja Kalah dan Sribuza. Kerana
Maharaja Zabag adalah Yang dipertuan Agong. Raja-raja bawahan seperti di
Kedah,Palembang, Malayu, Langkasuka dan Jawa memerintah di bawah naungan Maharaja
Zabag atau Jawaka. Apabila berlakunya krisis dalam dinasti Sailendra maka
empayar Jawaka berpecah menjadi dua. Satu di Semenanjung dan satu lagi di
Sumatera. Lama-kelamaan dinasti di Sumatera menjadi semakin kuat dan menguasai
kawasan yang sebelum ini dikuasai Jawaka."
Dimana Zabag, adakah Zabag itu kelantan?.
Namun Kelantan itu sediri pada dahulunya berpecah kepada beberapa bahagian dan
ke bebrapa kerajaan. Oleh itu untuk ketika ini ditingalkan para pembaca untuk
memikirkan persoalan ini agar ke-depan nanti dapat menerima sesuatu diluar
memahaman logic biasa dengan fikiran terbuka.
"Apabila saya sampai di
Kalah, saya dapati tempatnya amat indah dengan tembok-tembok kota, taman-taman
bunga dan aliran mata-mata air dari bumi. Saya lihat lombong bijih timah yang
tidak ada tolok bandingnya dalam dunia ini. Di dalam kota ada tukang-tukang
membuat pedang "qala'I" iaitu pedang Hindi yang tulen…"
(Abu Dulaf,940 Masehi)
"Orang-orang Zabag
(Srivijaya atau Kedah Tua) telah pergi ke Tanah Sofala (kini dikenalpasti
berdekatan Beira, Mozambique) dan mengeksport besi.Dari sana mereka
membekalkannya ke seluruh TANAH INDIA.Tiada besi yang mampu menandingi
besi-besi mereka dari segi mutu dan ketajaman."
( Idrisi,1154 Masehi)
Rujukan
LokalGenius
Susurgalur
Srikandi(blog
dan FB)
kebiasaan raja zabag yang suka melempar jongkong emas kedalam air. sama pulak macam danau tok uban kat pasir mas kelantan. dikatakan danau tok uban dulu sebuah kerajaan, lepas tu tenggelam. kebiasaan raja sama jugak, suka melempar emas kedalam air. mengikut ilmu batin, harta dalam danau tok uban banyak, tapi tak boleh nak ambik sebab harta tu untuk kegunaan akhir zaman. wallahualam. kat gigi air danau tok uban pun ada masjid brunei.
ReplyDeleteBenar... Ape yg dinperkatakan ole tuan.. namun ade perihal dikayakan lempar emas dlm tasik atau sungai tu satu ritual membawa kebaikan kepada raja2
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete